2021.11.11.
Ez itt a kérdés. Hogy téliesítsük szezonális önjáró gépeinket?
Vagy van más megoldás is?
Hogyan szedjük ki a vizet az üzemanyagtartályból?
Az üzemanyagban lévő víznek a járművek tüzelőanyag ellátó rendszerére kifejtett hatásáról már mindenki hallott, rosszabb esetben megtapasztalta azt.
Sokan használnak a mezőgazdaságban gépek, szárítók, agregátorok, stb. folyamatos üzemanyaggal történő kiszolgálásához különböző üzemanyag tárolókat, tartályokat, kutakat.
Ilyenkor a ” Páralecsapódás útján kétségkívül kerülhet víz a gázolajba, mégpedig nem is elhanyagolható mennyiségben, jellemzően még mielőtt beletankolnánk az autónkba. A benzinkutak föld alatti tartályaiban, ha alacsony az üzemanyagszint, meglehetősen nagy hideg felülettel találkozhat az ilyen vagy olyan módon beáramló, a talajhőmérsékletnél melegebb levegő, amely lehűlve már nem képes megkötni a párát, ezért kiadja magából, a tartály falára rakódó vízcseppek formájában.” (idézet: http://totalcar.hu/magazin/technika/2014/03/11/felek_a_dizeltol/# )
Természetesen ez nem csak a föld alatti tartályokra vonatkozik, hanem általánosságban, a tartályokra. Így, akár a hosszabb ideig leállított, szezonális gépeknél is előfordulhat ez a jelenség. Ennek jelen pillanatban még nő is az aktualitása mivel lassan vége az őszi betakarítási szezonnak, permetezési szezonnak, stb. Gépeinket felkészítjük a téli leállásra. Idézek a GÉPmax 2020-12-20 2020/VI lapszámából az „Így készítsd fel kombájnodat a téli tárolásra!”-ból.:
„ÜZEMANYAGTARTÁLY, PÁRAKICSAPÓDÁS
A régebbi, 80-90-es években gyártott kombájnok üzemanyagtankja még fémlemezes, de a mai, korszerű modelleknél már műanyag. A téli – gyakran párás – hideg időjárás alkalmával megnő a levegő páratartalma. Az éjszakai lehűlés során egy fémlemezes tartály meg nem töltött szabad terében, több mint 0,1 liter mennyiségű víz is kicsapódhat, amely megfagyva szintén eltömítheti az üzemanyagellátó-rendszerünket, és elkezd korrodálódni a tartály belső része. Ilyen lemezes tartályoknál ajánlott az üzemanyaggal való teletöltés tárolás előtt, így kiszorítjuk a levegőt. Műanyag változatok esetében is megjelenhet a pára, hiszen az éjszakai lehűlés során a gázolaj fölötti légpárnából újra és újra víz csapódik ki.”
Ennek a probléma megoldására fentebb is a teli tankos megoldást javasolják. A mai üzemanyag árak, valamint a gázolaj 6-12 hónapi eltarthatósága mellett meggondolandó, főleg ha egy nagyobb flottával rendelkezünk.
Az eltarthatósággal kapcsolatos kérdésekkel röviden, tömören itt olvashatunk:
https://www.mkfe.hu/hu/mediamenu/hirek/belf%C3%B6ldi-h%C3%ADrek/10720-megromolhat-e-az-allo-gazolaj-eltarhatosag.html
Ha már csak a maradék gázolajjal állítjuk le gépünket és kalkulálunk ennek a próblémának a megjelenésével, a tartályokból ezt a vizet egyszerűen a ”Tank-absorbens”-sel lehet eltávolítani.
Működése:
Elvonja a vizet diesel, benzin és bio-diesel üzemanyagból.
Szuperabszorbens polimert tartalmaz.
Használata nagyon egyszerű
A zsinórt tartva, helyezzük be az abszorbenst a fix üzemanyag tartályba, vagy a hosszabb ideig leállított gép üzemanyag tartályába.
A behelyezéskor használt nyílás átmérője minimum 50mm kell, hogy legyen.
A zsinór hosszát úgy kell meghatározni, hogy az abszorbens a tartály aljára érjen (ahol a víz található), biztonságosan rögzíteni, majd a felesleget levágni. A nyílást lezárni. Ha az abszorbens működig, akkor megdagad. Ezt kb. egy órán belül ellenőrizzük.
Utána az abszorbenst hetente ellenőrizzük és minden 3. hónapban cseréljük. Ezzel a módszerrel kivonhatjuk a nagyobb mennyiségű vizet az üzemanyagból. Természetesen rendszer a gyárilag beépített szűrőkkel együtt működik tökéletesen.
Paraméterek:
- Vízfelvevő képesség: kb. 3,7dl.
- Méretek: (szárazon) 590*50*25 mm, 590*50*50 mm yíz felvétele után
- Zsinór hossz: 2.300mm
Reméljük kicsit segítettünk a keletkezhető problémák megelőzésében.