2021.11.13.
Esős, párás időszak, légszűrők és az AFB.
Az ősz beálltával a párás, ködös reggelek mellett akár az egész nap ködben úszhat. Így akár egész nap „vizes” körülmények között dolgozhatnak gépeink. Hogy mennyit iszik így a motorunk a levegő használatakor az attól is függ, hogy szívó, vagy turbós, vagy intercooler-turbós, vagy megkora a levegő hőmérséklete, páratartalma. Ez a nem kevés nedves levegő a motor légszűrőjén halad át.
Például tartósan ködös, párás napokon akár ezek az értékek is lehetnek:
|
| szívó | turbó | cooler+t |
| ||
| 9 | motor térfogat liter | |||||
Hőmérséklet ℃ | víz max gr/m₃ | 1870 | motorfordulat 1/perc | ||||
20 | 17,3 | 7,42 | 13,98 | 16,16 |
| ||
10 | 9,49 | 4,07 | 7,67 | 8,86 |
| ||
5 | 6,8 | 2,92 | 5,49 | 6,35 |
| ||
-5 | 3,2 | 1,37 | 2,59 | 2,99 |
| ||
|
| Víz l/óra |
| ||||
Sok gépkarbantartási tanácsban (GÉPmax, AGROINFORM, AXIÁL stb) ajánlják, hogy pl. leálláskor „ A motorlégszűrőknél a külső szűrőt takarítsuk ki, a belső szűrőt pedig cseréljük ki újra. Így elkerülhetjük a külső pára hatására létrejövő „sarasodást”, ami miatt a szűrő betömődhet, és teljesen használhatatlanná válhat.” és ez már álló helyzetben is bekövetkezhet , hát még üzemeltetés közben.
Megjegyzés: Sokan spórolnak a belső, biztonsági betétek cseréjével. Legalább minden második külső szűrő cseréjekor cseréljék.
Ilyenkor is a külső motorlégszűrő takarításához az AFB- ajánlom. Természetesen megfelelően kezelt levegővel használva (víz, olaj leválasztva). A tökéletesebb tisztítás mellett a kiáramló száraz levegővel a szűrő nedves anyagát is szárítjuk. Így csökkentve a légszűrő felületi „sarasodásának” a lehetőségét.
Mit érhetünk el vele? Kevesebb üzemanyag felhasználás, költség csökkentés, kíméletesebb motorüzem, kevesebb káros anyag kibocsátás.